Bankar i po
Bankar i po

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Vesti

Oduzeto 250 automobila kupljenih na lizing

Lizing

  • Autor: Suzana Bojadić

    Prema nezvaničnim procenama, za prvih devet meseci ove godine, 250 građana je ostalo bez automobila, jer nisu bili u mogućnosti da redovno izmiruju svoje obaveze. To, na prvi pogled, nije mnogo - nešto više od jedan odsto ukupno prodatih putničkih vozila na lizing, ali je problem što se tokovi pogoršavaju. Jer, do lane, godišnje je u proseku oduzimano 150-200 vozila.

    Finansiranje putničkih vozila čini više od trećine ukupne strukture lizing usluga u Srbiji. Zaključno sa trećim kvartalom ove godine, na lizing je prodato oko 20.000 automobila u vrednosti od 250 miliona evra. Od 2003. godine, kad je u Srbiji uvedena mogućnost kupovine na lizing, oduzeto je ukupno između 500 i 1.000 putničkih vozila, što je godišnje prosečno 150-200 vozila.

    Zvaničnih podataka nema, jer lizing kuće u Srbiji, ima ih 17, nemaju obavezu da te podatke dostavljaju Narodnoj banci Srbije koja kontroliše njihov rad. Prema rečima Bojana Baše, predsednika Upravnog odbora Asocijacije lizing kompanija i generalnog direktora "S lizinga", problemi sa neredovnim platišama nisu eskalirali, ali se procenjuje da će naredne godine biti više građana koji će zbog nemogućnosti plaćanja ostati bez automobila kupljenog na lizing. "Kad godišnje plasirate automobila i opreme u vrednosti između 70 i 100 miliona evra, logično je da imate problema sa platišama. Danas je to u normalnim granicama, ali se zbog finansijske krize, može očekivati veća nelikvidnost klijenta i povećanje prevremenog vraćanja predmeta lizinga", kaže Baša i dodaje da "S lizing" na lageru trenutno ima 15-20 oduzetih automobila. Dodatni problem je poskupljenje izvora finansiranja. U poslednja dva meseca kamatne stope za lizing u evrima su prosečno povećane sa osam na 10-12 odsto godišnje. Za razliku od banaka koje prikupljaju sredstva kroz štednju, lizing kuće se uglavnom zadužuju u inostranstvu - obaveze po kreditima povučenim iz inostranstva polovinom ove godine činile su oko 85 odsto njihove ukupne pasive. Praktično, to znači da "lizing kamate" zavise od kretanje međunarodnih kamatnih stopa Euribora i Libora.

    U "Hipo lizingu", koji drži 33 odsto tržišta u Srbiji, kažu da se efekti krize već naziru, ali i da "svetska finansijska kriza sigurno nije jedini uzrok za otežano poslovanje nekih lizing kuća. Posledice je izazvala i najava o smanjenju carina na uvoz automobila, pa se određeni broj klijenata odlučio da sačeka sledeću godinu za nabavku vozila", kaže Dragan Lončar, član Upravnog odbora "Hipo lizinga". Lončar dodaje da je "Hipo rent", član "Hipo lizing grupacije", privremeno obustavio finansiranje putem operativnog lizinga koji podrazumeva zakup. "Danas, ne znate koliko će neko vozilo vredeti za dve godine, pa će obustava važiti sve dok se ne stabilizuje tržišta automobila. Sada nismo spremni da preuzmemo rizike, počev od kursnog rizika pa do potencijalnog rizika da bi kupovna moć stanovništva mogla biti manja", kaže Lončar i dodaje da je cilj takve odluke zaštita kompanije i klijenata. Kako je najavio, "Hipo lizing" će uskoro izaći sa rešenjima za klijente koji bi potencijalno mogli imati probleme u izvršavanju svojih obaveza. I u "Rajfajzen lizingu" kažu da su aktuelna kretanja na finansijskom tržištu dovela do pojačane opreznosti. "Trenutnu krizu na globalnom finansijskom tržištu dočekali smo spremno. Naš cilj je uspostavljanje dugoročne saradnje sa klijentima, i zato, imajući u vidu trenutna kretanja na tržištu, postupamo znatno opreznije. Saradnju smo se pre svega fokusirali na kompanije sa kojima imamo dugoročnu saradnju, ali i na nove koje imaju dugoročni potencijal za uspeh na domaćem tržištu", kaže Ana Ružić, direktorka " Rajfajzen lizinga".

    Lizing kuće

    Kola na udaru

    Lizing kuća je vlasnik vozila sve do otplate poslednje rate, a ako se dug ne vraća na vreme, lizing kompanije oduzimaju od korisnika automobil. Zakon propisuje da davalac lizinga ima pravo da oduzme predmet ako korisnik ne plati dve rate. „U praksi pokušavamo da nađemo kompromisno rešenje. Moguće je produžiti rok finansiranja, ali i obezbediti dodatnog žiranta. Ako ne nađemo rešenje, upućujemo poziv klijentu da automobil vrati dobrovoljno“, kažu u Asocijaciji lizing kompanija u Srbiji. Oduzeta ili vraćena vozila se nude za dalji nastavak finansijskog lizinga kao polovna vozila ili se prodaju.


    Struktura lizing usluga
Izvor: Blic Novac
Broj komentara na ovu vest : 1



Pošaljite datu vest prijatelju...

Email adresa primaoca: (*)


Dodatna poruka koja ce ići uz tekst vesti :




Ostavite Vaš komentar na vest...

Vaše ime: (*)


Vaš e-mail:


Vaš komentar (*):



DRAGAN
00:38 - 21.01.2009.

OVO JE SVE O.K. STO SAM PROCITAO,ALI MENE KONKRETNO ZANIMA DA LI MOZEMO KUPITI TE ODUZETE AUTOMOBILE KAO STO SE TO RADI U DRUGIM ZEMLJAMA,N.P.R.DA SE AUTO MOZE KUPITI ZA SUMU NOVCA KOJA NIJE ISPLACENA DO PUNOG IZNOSA LIZING CENE-UMANJENE ZA AMORTIZACIJU AUTA PO GODINI STAROSTI. POZZZ