SOCIETE GENERALE kalkulator
SOCIETE GENERALE kalkulator

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Članci

Korišćenje kartica na internetu

  • Priredila: Violeta Aleksić

    Maestro pay pass karticaPlaćanje roba i usluga putem Interneta postaje sve popularnije, jer to predstavlja najbrži način za kupovinu. Pa ipak, ovakav vid plaćanja nosi velike rizike od zloupotreba platnih kartica prilikom plaćanja, jer kod plaćanja putem interneta korisnik kartice fizički nije prisutan na prodajnom mestu. Zato je neophodno znati koje su mere predostrožnosti i zaštite.

    Plaćanje omogućeno korisnicima Dinacard platnih kartica

    Svim korisnicima DinaCard platnih kartica, banke pružaju uslugu plaćanja na Internetu, na sajtovima akceptanata koji prihvataju DinaCard kartice na internetu.

    Ukoliko želite da svoju DinaCard karticu koristite na Internetu, potrebno je da u bilo kojoj poslovnici svoje banke podnesete Zahtev za plaćanje na internetu putem DinaCard kartica i odredite maksimalni dnevni limit za korišćenje kartice koji se kreće od 3.000 do 100.000 RSD u zavisnosti od vašeg priliva na račun.

    Provizije za plaćanje putem Interneta banke ne naplaćuju.  

    Postoje dva načina plaćanja i korišćenja kartica za plaćenje putem Interneta:


    - postojećim debitnim/kreditnim karticama

    - virtuelnim karticama  

    Sigurnosne procedure

    - Limit iznosa prilikom plaćanja putem Interneta predstavlja sigurnosnu meru kojom se postiže bezbednost vašeg računa, na taj način da se plaćanje ne može izvršiti preko iznosa tog limita.

    - Banke određuju jedinstven limit za sve korisnike debitnih ili kreditnih kartica, ali postoji i mogućnost da korisnik sam odredi koji je maksimalni limit za Internet plaćanje.

    - Ukoliko želite da povećate limit, neophodno je da podnesete pismeni zahtev, uz obaveznu prijavu za uslugu CardAlarm Service.

    - Dodatna mera zaštite koju uvode banke je i autentifikacija korisnika koja predstavlja postupak provere identiteta korisnika u trenutku Internet plaćanja.

    - Autentifikacja se vrši putem jednokratne ili stalne lozinke, digitalnog sertifikata na CD-u ili čip kartici. Na taj način se osigurava da vašu karticu ne može da koristi niko sem vas.

    - Ukoliko banka, izdavalac kartice ima i sistem dodatne autentifikacije korisnika neophodna je lozinka, odnosno LIB - lični identifikacioni broj, i koristi se isključivo za plaćanje na Internetu.

    - Virtuelne DinaCard kartice predstavljaju još jedan vid zaštite protiv zloupotreba plaćanja Internetom. Virtuelne kartice su namenjene isključivo plaćanju putem Interneta i po izgledu se razlikuju od standardnih DinaCard kartica.

    - Ne mogu se koristiti na bankomatima i POS terminalima - aparatima za plaćanje karticama, jer sadrže samo podatke potrebne za obavljanje kupovine putem Interneta, a to su: ime i prezime korisnika, broj kartice, rok važenja i KVK kod ili CVV2 kod.

    - Izgled i materijal od koga je izrađena virtuelna kartica ne mora biti od plastike, niti u formatu standardne platne kartice, nego je obično u papirnoj formi ili putem e-bankinga.

    - U pojedinim slučajevima prilikom plaćanja na Internetu zahteva se da unesete CVC (Card Verification Code). Reč je o trocifrenom broju koji se nalazi na poleđini kartice, na mestu gde se nalazi potpis a ne o PIN kodu.

    - Ukoliko koristite virtuelne kartice na računu koji koristite za plaćenje putem interneta, držite male iznose, neposredno pre kupovine uplatite željni iznos za koji planirate kupovinu, čime možete da izbegnete zloupotrebe vašeg računa.

    Šta je CardAlarm Service?

    CardAlarm Service predstavlja način obaveštavanja korisnika platne kartice, slanjem SMS poruke na mobilni telefon, o svakoj izvršenoj, odbijenoj ili storniranoj transakciji. Prijava za ovu uslugu je jednostavna, podnošenjem Zahteva za aktiviranje. Procedura je jednostavna i prilikom ukidanja ili promene CardAlarm servisa, takođe podnošenjem zateva koji dobijate u banci.

    Zašto je koristan CardAlarm Service?

    - Korišćenjem ove usluge u slučaju eventualne zloupotrebe, SMS-om dobijate informaciju o izvršenoj transakciji - isplati sa vašeg računa. Posle toga možete da blokirate karticu, pozivom ili odlaskom u banku koja je karticu izdala i sprečite dalju zlouptrebu platne kartice i vašeg novca.

    Šta treba da znate prilikom plaćanja platnom karticom na Internetu?

    - U Srbiji, usled nedovoljno razvijenog sistema zaštite plaćanja karticom na Internetu, svako plaćanje bez fizičkog prisustva kartice prati visok stepen rizika, te stoga sami snosite odgovornost ukoliko dođe do zloupotrebe.

    - Prilikom plaćanja na Internetu koristite samo proverene i poznate sajtove.

    - Usled pojave lažnih sajtova, koji izgledaju kao originalni, nikada ne unosite svoj PIN broj.

    - Pre nego što unesete broj vaše kartice, proverite da li se u dnu vašeg internet pretraživača nalazi ikonica zaključanog katanca ili ključa, jer to pokazuje da je internet veza zaštićena od upada hakera.

    - Internet adrese prodavca treba da umesto skraćenice http:// - ima skraćenicu koja sadrži i slovo "s" na kraju, odnosno izgleda ovako: http://  što ukazuje na zaštićenu internet vezu. Takođe, https:// znači i da se podaci koje unosite u formular šalju kriptovano, odnosno zaštićeno preko internet mreže.

    - Prilikom kupovine na Internetu, uvek koristite zaštićeni internet pretraživač, ako ste na veb-stranici na kojoj je formular za unos broja platežne kartice.

    - Obratite pažnju na obaveze prilikom plaćanja, postoji jednokratno plaćanje, ali i mesečne i godišnje pretplate. Ukoliko greškom aktivirate mesečnu ili godišnju pretplatu, automatski vaš račun je zadužen na nivou koji ste izabrali, mesečnom ili godišnjem, i naravno za određeni iznos.

    - Tokom plaćanja, pažljivo čitajte sva obaveštenja koja se pojavljuju na ekranu. Poruke koje se pojavljuju ne zanemarujte i ne zatvarajte ih bez prethodnog čitanja, jer mogu da ukažu i na mogućnost hakerskog upada, ali predstavljaju i upozorenje da ste već napadnuti. Isključite se iz plaćanja ako se dešava nešto nestandardno ili ako su poruke sumnjivog sadržaja.

    Šta nikada ne smete da uradite dok plaćate karticom na internetu?

    - Nikada ne unosite svoj PIN broj na formulare za plaćanje, jer podaci koje se traže prilikom plaćanja Internetom su:

    - ime i prezime, broj i rok važenja kartice, KVK (CVC) kod ili CVV2 kod koji se nalaze na poleđini kartice, odnosno poslednja tri broja.

    Neophodno je da znate da su KVK kod (CVC) i PIN kod dve različite šifre i imaju sasvim drugačiju svrhu.

    Naime, KVK kod (CVC) se koristi za plaćanje na Internetu, a PIN kod za plaćanje na bankomatima ili na POS terminalima. PIN kod znate isključivo i jedino vi sami.

    Ni banka nikada ne traži vaš PIN kod, prilikom plaćanja na Internetu.

    Ako vam e-mailom stigne dokument koji deluje kao orginalni dokument vaše banke, a osim standardnih podataka koje dajete banci prilikom Internet plaćanja se pojavi i zahtev da upišete i vaš PIN broj, može biti da je reč o falsifikatu. Pozovite banku i proverite autentičnost poslatog dokumenta.

    - Ukoliko dobijete e-mail koji sadrži zahtev o poverljivim podacima, od prodavca ili davaoca usluge na Internetu, kao što su broj kartice ili računa, takođe predstavlja pokušaj zloupotrebe, zato nikako ne šaljite tražene podatke.

    - Nikada ne šaljite broj kartice preko Interneta kako biste potvrdili osvojenu nagradu, niti učestvovali u nagrodnoj igri. U pitanju je ilegalni pokušaj da se saznaju podaci o vašoj platnoj kartici za njenu dalju zloupotrebu.

    - Nikada ne rizikujte, ukoliko se pojavi i tračak sumnje u bezbednost ili ispravnost formulara za plaćanje roba ili usluga, odmah odustnite od Internet plaćanja.   

    Primer zlupotrebe ličnih podataka na Internetu

    Statistika beleži da raste broj pokušaja prevara kada su u pitanju plaćanja karticama putem Interneta, što ukazuje na potrebu povećanog opreza ukoliko koristite ove usluge. Najnoviji podaci govore da je sve veći broj zloupotreba platnih kartica kod osoba koje se prijavljuju za dobijanje američke zelene karte.

    Naime, prilikom prijavljivanja na Internet prezentaciji lutrije za dobijanje američke zelene karte, prilažu se lični podaci i broj telefona. Dešava se da se hakeri upućuju lažne pozive i zahtevaju broj platne kartice kako kako bi naplatili proviziju za popunjavanje formulara za učešće na lutriji, ali je reč o tipčnoj zloupotrebi - zato povećajte oprez!  

    Rezervacije hotela putem Interneta

    Ukoliko želite da izvršite rezervaciju hotela u koji želite da otputujete, potrebno je da navedete sledeće podatke sa kartice za plaćanje: ime i prezime, broj kartice i rok važenja.

    Kada unesete podatke i izvršite rezervacije, automatski se pojavljuje potvrda koja ubrzo stiže i na vašu e-mail adresu, čime se potvrđuju podaci da je hotel prihvatio vašu rezervaciju, kao i da nije reč o zloupotrebi. Ipak, budite oprezni i telefonski proverite da li je rezervacija prihvaćena. Pristigla potvrda treba da sadrži broj rezervacije, informacije o hotelu, kao i osnovne podatke u vezi potencijalnog otkazivanja rezervacija. Potvrdu obavezno čuvajte za slučaj reklamacije.

    Takođe, proverite koji je rok za otkazivanje podnete rezervacije, jer ukoliko prekoračite ugovoreni rok plaćate penale zbog zakasnelog otkazivanja.

    Važno je da znate da se prilikom rezervacije putem Interneta rezervišu i blokiraju sredstva na vašem računu. U slučaju da plaćanje vršite kasnije na drugi način, gotovim novcem ili karticom koju ne koristite za Internet plaćanja, potrebno je da obezebedite potvrdu o uplaćenom iznosu, kako biste oslobodili rezervisana novčana sredstava sa računa za Internet uplate.
03.06.2009. za portal www.krediti.rs

Broj komentara na ovaj članak : 0



Pošaljite prijatelju dati članak...

Email adresa primaoca: (*)


Dodatna poruka koja ce ići uz tekst članka :




Ostavite Vaš komentar na dati članak...

Vaše ime: (*)


Vaš e-mail:


Vaš komentar: (*)